Pozor: Jasan stav! 2010/06/05

Pozor: Jasan stav!

Sve slike koje na ovom blogu prikazem samo su moje. Moja autorska prava me ne zanimaju. Slike i sve druge informacije koje pronadete ovdje mozete koristiti kako god pozelite.

05.06.2010.

Maroko mart 2010 - 2. dan

Drugi dan 18.03.

Ustajemo rano, oblačimo se i idemo do slijedeće raskrsnice da zaustavimo petit taxi. U Maroku postoje dvije vrste taxija, petit taxi i grande taxi. Pošto je javna prijevozna služba nedovoljno razvijena, taxija ima na hiljade. Oko 20% vozila na cesti su taxiji. Petit taxi je mali taxi u koji stanu vozač i tri putnika. Uglavnom su to auti poput starog Fiata Uno ili Peugeota 205. Petit taxiji imaju taximetar, ali je ipak nužno insistirati da ga vozač uključi prije vožnje (taxisti se obično vole praviti glupi, tvrditi da im taximetar ne radi, samo da bi na kraju rekli da vožnja dođe 50 dirhama ili više). Normalna vožnja će rijetko kada koštati više od 15 dirhama (1,40 €).

Pored tog ima još i grande taxi. Taj je zapravo Mercedes linije 123. Stara drumska krstarica kakvu su i kod nas do 80tih godina voljeli imati taxisti. Taj taxi je namijenjen za vozača i još 6 osoba (da, 7 ljudi ukupno: na suvozačevom mjestu sjede dvije, a pozadi četiri osobe). U grande taxiju nema taximetra, nego se cijena mora dogovoriti unaprijed. Mada su grande taxiji uglavnom bijele boje ili bezbojni, petit taxiji su u svakom gradu druge boje, u Kasi i Fesu su npr. crveni.

Brzo ulovimo petit taxi, dogovorimo se sa vozačem oko taximetra i stižemo do ulaza u medinu (Medina Fes el Bali) koja je na listi svjetske baštine UNESCA. Medina je ono što bi se kod nas zvalo "Stari grad". Ti stari kvartovi, uske i nepravilne ulice, niske zbijene kuće s ravnim krovovima, brojne džamije s visokim munarama, transport magarcima itd. su mi već poznate iz Kaira i Jarusalema. Medina u Fesu je jedna od najvećih na svijetu. Ujedno je najstariji očuvani srednjevjekovni grad u Africi - sve izgleda kao da je prebačeno iz srednjovjekovnog razdoblja u današnje vrijeme. Na kraju, Fes je dugo bio glavni grad Maroka (punih 400 godina). A danas je vjerski centar ove države. Grad je osnovao Idris I., osnivač dinastije Idrisida 789. godine. Yahya ibn Muhammad je osnovao sveučilište Al-Karaouine i sagradio džamiju Kairouyine (jednu od najvećih u Africi). Smatra se da je u doba dinastije Almohada 1170-1180. godine Fes bio najveći grad na svijetu. Fes je sa sveučilištem bio značajan znanstveni centar gdje su studirali i mnogi kršćani iz Evrope. Fes takonima najstarije sveučilište na svijetu koje je još uvijek u funkciji (sveučilište Al-Karaouine osnovano 859. godine).
1579. su Turci zauzeli Fes i nakon toga je glavni grad dinastije Saadi preseljen u Marakeš. Od 1649. je Fes dio nezavisnog Maroka. U razdoblju 1790.–1795. je Fes bio nezavisan pod vodstvom Yazida i Abu´r-Rabi Sulaymana. 1912. godine je Maroko postao francuska kolonija i Francuzi su odlučili da Rabat bude glavni grad.

Ahmet i ja dočekujemo ostalu družinu na početnoj tački našeg hoda kroz medinu, znači ispred vrata Bab Boujeloud. Taj glavni gradski ulaz ukrašavaju sa vanjske strane plavi, a sa unutrašnje strane zeleni mozaici. Tradicija kraljevskih gradova potječe još iz 8. stoljeća kada je svaka dinastija gradila grad i opasavala ga zidinama. Unutar zidina nalazilo se sve potrebno za život i sigurnost stanovnika, a sam grad sastojao se od medine i kasabe (citadele). Fes je najstariji i najočuvaniji kraljevski grad pa se nakon ulaska u stari dio grada osjećamo kao da smo se vratili nekoliko stoljeća unazad. Ulice su, kao što sam već spominjao, pravi mali srednjovjekovni labirint, prepune restorana, manufaktura, trgovina i džamija, u kojem se turista vrlo lahko može izgubiti. Ponekad ni detaljna karta nije od velike pomoći. Uz Nebilovu pomoć ipak pronalazimo poznatu medresu koja je zaista fantastična. Simbioza i simetrija raznih ornamenata, kaligrafija i mozaika je prekomjerno divna i očaravajuća.
U medini mnogobrojne zanatske radnje se nadmeću u kvaliteti i raznoliksti proizvoda koji su ručnim radom ili u nekim manjim manufakurama proizvedeni. Cijene tih proizvoda su za posjetioce iz zapadne Evrope prilično povoljne. Za nekih 50 dirhama Ahmet sebi kupuje novi kaiš. Kaiš je na prvi pogled vrlo kvalitetan. Naravno, ponegdje se jeftino proizvedeni kineski kič na dućanskim stolovima izlaže. Mada ga ovdje manje ima nego u drugim gradovima. Svjestan velike turističke privlačnosti ove znažajne medine kralj u zadnje vrijeme pokušaje da očuva i rekonstruiše mnoge nekretnine. Na mnogim mjestima se nešto gradi ili obnavlja, pa to dodatno prolaz otežava. Ponekada pretovareni magarci, ili konji, koji su jedino moguće transportno sredstvo, ove uske ulice potpuno zauzmaju pa je šetač prisiljen da se do posljedne uvale ili sporedne ulice vrati, da bi se tek tako mimoišao sa teglećom životinjom. Ulice zaista podsjećaju na labirint iz kojeg prosječni Evropljanin često ne zna sam izaći. Nebil je uz nas, tako da za izlazak iz medine, više iz sažaljenja nego iz realne potrebe, slijedimo jednu malu curicu koja nam je za malo bakšiša pomoć ponudila. Na izlazku iz medine ostali kupuju kartice za mobilne telefone. Bit će nam možda potrebni jer ćemo se ovdje razići. Jedna skupina će ići na ručak kod Nuredinovih roditelja i time će nam očuvati čast, jer se ovdje svi drže nekog nepisanog pravilnika koji suživot reguliše. Vezno tkivo tih pravila su osobni atributi kao ponos, dostojanstvo, čestitost ili pristojnost. Za neupućene nije lahko raspoznati gdje se treba I na koji način ponašati da se ne bi prekršila ta etiketa. Svjesni našeg “kobnog promašaja” Ahmet i ja nastavljamo istraživanje ovog grada, a ostali će neko smišljeno opravdanje za našu odsutnost naći. Izvan medine nastavljamo put ka jedom brzo dostižnom brdu. Iz iskustva znamo da su na brdašcima pregledi i time prve orijentacije u nepoznatim gradovima najpovoljniji. Prolazimo kraj jedne škole, kraj drveća sa umalo zrelim narandžama, kraj nekog velikog smrdljivog životinjskog leša. Prelazimo magistralnu ulicu i odjednom prepoznajemo mjesta na kojima smo sinoć već bili. To nam znatno olakšava usmjeravanje. Ugledamo sinoćni dvorac prema kome smjesta krenemo. Čuvar nas uz uobičajni bakšiš pušta čak na dvorski prostor.

Poslije kratkog odmora nastavljamo izviđanje. U Fesu postoje ustvari dvije medine. Jedna nova i jedna stara, mada je i nova od 1244. do 1465. sagrađena (Fes el Jadid). Usput prolazimo kraj gradskog mezarja. Mezari su šareni i površinski posmatrajući su nezaštićeni poput mnogih drugih javnih stvari u ovoj državi. Na putu do te druge medine uživamo u raznim orijentalnim dojmovima, tako da nam se na kraju ta druga medina, koja više služi domaćim kupcima za nabavku namirnica, ne čini posebno uzbudljiva. Zato je ubrzo napuštamo i na poštanski ured nailazimo. Pored njega kupujemo razglednice kod nekog uličnog prodavača, pišemo uobičajne rečenice, lijepimo poštanske markice i šaljemo ih dragim osobama. Ja inače nisam ljubitelj tih pošiljki, ali sam kćerkama obećao to uraditi. Odmah preko puta pošte se nalazi ulaz u onaj dvorac koji smo također sinoć već obišli. Ali, vrata i danju imaju svoju neku drugačiju, ali ipak posebnu draž. To je sigurno glavni razlog zašto se ova vrata na skoro svakoj drugoj razglednici mogu prepoznati.

Zaneseni brojnim starinskim znamenitostima odlučimo da nasuprot tome savremeno ručamo. Sinoć smo tokom vožnje u blizini vidjeli restoran McDonalds-a. Pomisao na obrok, koji je prošao bilo kakvu sanitarnu kontrolu, nas uzbuđuje preko svake mjere. Slijede kolesterolske delicije i nastavak šetnje duž glavne ulice novog dijela ovog grada (ville nouvelle). Pri kraju dugačke aleje mobilnim telefonom zovemo ostale sudionike. Saznajemo da se nedaleko u jednom kafiću nalaze. Mali taxi nas odvodi tamo. Lokal se zove Titanic i uređen je kao brod. Pretpostavljam da je vlasnik oduševljen istoimenim filmom, odlučio da kopira unutrašnjost poznate krstarice. Kopija obuhvaća čak odjeću i ponašanje osoblja, tako da se gost zaista osjeća kao da je na nekom drugom mjestu i u nekom drugom vremenu. Ovdje se naša turistička grupa opet ujedinjuje. Uz kahvu i čaj nam jarani pripovijedaju običaje marokanskih domaćinstava i ujedno naglašavaju veliko gostoprimstvo muslimanskih sredina. Kažu da domaćin stalno dopunjava sofru, da svaki čas iznova ono što je na stolu nudi, a da je neuobičajno odbiti bilo šta. Odbijanje bi se primilo kao ozbiljno vrijeđanje domaćina tako da si prisiljen dalje da jedeš čak i kad si sasvim sit. Doduše, to mi je i iz naše domovine donekle poznato.
Napuštamo brod, vraćamo se u današnjicu. Saznajemo da je čuvar na onoj tvrđavi, koju smo danas obišli, Nuredinov poznanik pa da će nas večeras ponovo pustiti unutra. Tamo, gdje je najljepši pogled na ovaj grad, on je pripremio za nas stolice, čaj od mente i slatko pecivo. Poštojući sve društveno regulativne propise, što ujedno podrazumijeva prisilno sjedenje na temaraturi ispod 10 stepeni u kratkoj majici, program za današnji dan privodimo kraju. Najzad u stanu pogledam još neki igrani film na mp4-player-u i zaspim.

Medresa u Meknesu Slavoluk u Volubilisu, sjeverno od Meknesa Rabat Rabat crkva u Rabat-u dzamija Hassana II u Kazablanki Volubilis Sale Vrt u Rabat-u Rabat